Opóźnienie samolotu – co może pasażer?

Niemal każdy z nas podróżuje, a spora część z nas korzysta z transportu lotniczego. Nie są nikomu na pewno obce kolejki do odprawy czy oczekiwanie na boarding oraz… opóźnienia. Mogą one być spowodowane szeregiem okoliczności zależnych jak i niezależnych od przewoźnika, ale osoby często korzystające z takiej formy podróżowania spotkały się zapewne z innym niż zaplanowanym czasem wylotu.

Opóźnienia lotów to prawdziwy koszmar, jeżeli zależy nam na jak najszybszym dostaniu się do miejsca docelowego. O ile podroż ma charakter służbowy, często liczy się każda godzina. W przypadku wakacji jakiekolwiek faktyczne skrócenie naszego wypoczynku przez oczekiwanie na lotnisku również nie jest niczym przyjemnym. Prawa pasażerów linii lotniczych reguluje Rozporządzenie WE 261 z 2004 roku, które stanowi w Unii Europejskiej swoistą kartę praw pasażerów. Akt ten jest bezwzględnie obowiązujący na terenie całej UE. Co z tego wynika? Ochrona nie przysługuje, kiedy przewoźnik jest spoza UE. Wyjątki? Oczywiście. Przewoźnik spoza UE obowiązany jest przestrzegać rozporządzenia, jeżeli:

  1. port wylotu znajduje się w UE, a lecimy do kraju poza UE;
  2. lot odbywa się w ramach UE (z kraju UE do kraju UE).

Drugim źródłem prawa jest orzeczenie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z października 2012 roku, w którym Trybunał orzekł, że pasażerowie, których lot miał co najmniej 3-godzinne opóźnienie również mają prawo do odszkodowania, chyba że opóźnienie to jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, pozostających poza kontrolą linii lotniczych, takich jak strajki lub złe warunki atmosferyczne, a także destabilizacja polityczna czy zagrożenie bezpieczeństwa.

Jakie odszkodowanie nam się należy? Zależy to od dystansu, jaki miał pokonać nasz samolot. Przy odległości:

  • do 1.500 km możemy dochodzić kwoty 250 euro;
  • od 1.500 do 3.500 km możemy dochodzić kwoty 400 euro;
  • powyżej 3.500 km możemy dochodzić kwoty 600 euro.

Pamiętajmy jednak, że linie lotnicze mogą zmniejszyć wysokość rekompensaty o połowę w sytuacji, gdy po zaoferowaniu i zaakceptowaniu zmiany planu podróży wielkość opóźnienia wyniosła mniej niż 2, 3 lub 4 godziny (w zależności od długości lotu).

Jak to ubiegać się o odszkodowanie? Nic prostszego. Wypełniamy „Unijny formularz skargi”, w którym podajemy dane dotyczące naszego lotu oraz udzielonej nam przez przewoźnika pomocy. Wypełniony formularz przesyłamy do przewoźnika obsługującego nasz lot. Na rozpoznanie skargi przewoźnik ma 6 tygodni od dnia jej otrzymania (warto zrobić kopię skargi przed jej wysłaniem).

W razie odmowy wypłaty odszkodowania lub rozwiązania sprawy, w sposób który nas nie satysfakcjonuje, przesyłamy formularz (lub jego kopię) do krajowego organu wykonawczego w państwie członkowskim, w którym incydent miał miejsce (odnośnik do listy organów znajduje się na formularzu). Ostatecznym rozwiązaniem jest wniesienie sprawy do sądu, gdyż organy te nie mogą podejmować wiążących dla przewoźnika decyzji.

Jak wynika z danych statystycznych, tylko 1% uprawnionych pasażerów otrzymuje należne im odszkodowanie. Dlaczego? Linie lotnicze nie informują o prawach przysługujących pasażerom, chociaż mają taki obowiązek, a pasażerowie nie są świadomi przysługujących im praw. Artykuł ten ma na celu uświadomienie pasażerom, że mają szereg praw, z których powinni korzystać. Jak wiadomo, starorzymska paremia ignorantia iuris nocet, czyli nieznajomość prawa szkodzi, jest jak najbardziej dalej aktualna.

Zuzanna Muzyk

Advertisements

One thought on “Opóźnienie samolotu – co może pasażer?

  1. Raz miałem taką sytuację, że miałem lecieć do Francji, nie dość, że pociąg był opóźniony, to samolot również. Finalnie dotarłem dosłownie ‘na styk’ , pomimo, że chciałem być tam dzień wcześniej …

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s